Το γεγονός ότι τα θεατρικά έργα γεννιούνται για να παρουσιασθούν ζωντανά επί σκηνής είναι από μόνο του άκρως γοητευτικό. Όπως και η διαδικασία της ταυτόχρονης δημιουργίας διαφορετικών, μεταξύ τους, χαρακτήρων. Τα ατέρμονα ταξίδια μέσα στο νου τους. Πλάθεις τους ήρωες και τους αφουγκράζεσαι. Αφουγκράζεσαι τα μύχιά τους και βάζεις στο στόμα τους λόγια που φαντάζεσαι πως ίσως χρησιμοποιούσαν ο ένας απέναντι στον άλλο. Μιλάς για λογαριασμό του καθενός. Είσαι την ίδια στιγμή και ο πρωταγωνιστής και η γυναίκα του και ο φίλος του και ο εχθρός του. Και ο θύτης και το θύμα. Γίνεσαι πολλαπλός. Μπαίνεις σε ρόλους κι αλλάζεις πρόσωπα. Ένα διαρκές παιχνίδι με τις λέξεις και με το ύφος.
Τα περισσότερα θέματα προκύπτουν κατά την διάρκεια της συγγραφικής διαδικασίας. Δεν ξεκινώ με καθορισμένη θεματολογία. Αρχίζεις να γράφεις και το έργο σε οδηγεί. Τα ενδότερα σου είναι αυτά που σου υπαγορεύουν τις φράσεις και τις ιδέες, οι οποίες πολλές φορές μπορεί και να μεταφέρουν μηνύματα. Ίσως πάλι και όχι. Θεωρώ πάντως πως κάθε έργο μπορεί να τύχει πολλαπλών αναγνώσεων.
Μέχρι σήμερα, στα έργα μου έχουν προκύψει μελλοντικές δυστοπίες και χαρακτήρες με διαφορετικότητα. Με σπάνιες ικανότητες ή ιδιόμορφα χαρακτηριστικά.
Δύο τεχνικές. Τα έργα μπορεί να προκύπτουν είτε ελεύθερα, χωρίς προηγούμενο πλάνο (γράφεις και σε καθοδηγούν οι αυθόρμητες σκέψεις), είτε με τη δημιουργία προκαθορισμένης δομής η οποία ακολουθείται μέχρι την ολοκλήρωσή τους. Η καθεμία τεχνική, είναι αποτέλεσμα της διδασκαλίας δυο ξεχωριστών ανθρώπων της Σχολής Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του Θεάτρου Πορεία στην οποία είχα την τύχη να φοιτήσω. Του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και του Θανάση Τριαρίδη. Τα έργα μου που ακολούθησαν τη δομή δημιουργήθηκαν κι ολοκληρώθηκαν σχεδόν αβίαστα. Τα ελεύθερα πλάνου γεννήθηκαν και ωρίμασαν έπειτα από πολλούς, αλλά γλυκούς, πόνους. Αγάπη και για τα μεν και για τα δε.
Αν και είναι δυσχερές το να επιλέγεις μεταξύ των παιδιών σου, θα απαντούσα μάλλον ο «Οσφρηστής». Ο νεαρός, ο οποίος σε μια μελλοντική δυστοπία με τους ανθρώπους να έχουν απολέσει την αίσθηση της όσφρησης, έχει εκ γενετής το μοναδικό χάρισμα να αντιλαμβάνεται τις μυρωδιές. Και προσπαθεί, ως άνθρωπος που οσφραίνεται σε μια κοινωνία πλήρους ανοσμίας, να μεταφέρει στον κύκλο του με λόγια αυτό που δεν περιγράφεται: την οσμή των πραγμάτων. Ευχή και κατάρα. Ένα είδωλο ή μήπως ένας τρελός;
Με τον Οσφρηστή. Και με τον Άργο, το υβρίδιο με κεφάλι σκύλου που ζει επίσης σε μια δυστοπική κοινωνία του μέλλοντος και αυτοθυσιάζεται.
Εδώ, θα ξεγλιστρήσω παραφράζοντας: Είναι όλα τους παιδιά μου.
Αν ήμουν, θα επέλεγα τον Άργο. Κουβαλά βαθιά μέσα του την ιδέα της αυτοθυσίας.
Αν ήμουν, θα διάλεγα τον ρόλο του Πατέρα από το ομώνυμο θεατρικό του Αύγουστου Στρίντμπεργκ.
Βαθιά ψυχογραφικά τα έργα του Ερρίκου Ίψεν. Λογοτεχνικώς, με συνεπαίρνουν τα διηγήματα και οι νουβέλες του Στέφαν Τσβάιχ και τα μυθιστορήματα του Μάριο Βάργκας Λιόσα. Κατά τα λοιπά, σκαλίζει την ψυχή μου η γραφή του Νίκου Καζαντζάκη και επαναπροσδιορίζομαι με τα βιβλία του Έκχαρτ Τόλε.
Νομίζω πως υπάρχει πλουραλισμός και ποιότητα στον χώρο της σύγχρονης ελληνικής θεατρικής γραφής. Ευχής έργο θα ήταν να φθάσουν κάποια στιγμή και με κάποιο τρόπο τα θεατρικά αυτά στους κατάλληλους αποδέκτες, ώστε να πάρουν το δρόμο τους για την σκηνή, η οποία είναι άλλωστε και ο φυσικός τους προορισμός. Να ένα δυνατό στοίχημα.
Θα αποτελούσε τιμή μου η παράσταση έργου μου στη σκηνή ακόμη και από ερασιτεχνικές ομάδες. Αν στρέψω την ερώτηση σε αγαπημένο ηθοποιό, θα ομολογήσω πως μαγεύομαι από τις ερμηνείες του Νίκου Κουρή. Και πως λάτρεψα την απαγγελία του Κώστα Βασαρδάνη στο απόσπασμα από τον «Οσφρηστή».
Αληθινή απόλαυση τα σκηνοθετικά ευρήματα και ο λυρισμός του Άρη Μπινιάρη.
Η ουτοπία μου περιλαμβάνει ακόμη καταξιωμένους ανθρώπους του χώρου όπως ο Δημήτρης Τάρλοου, η Ελένη Σκότη, ο Θωμάς Μοσχόπουλος. Να συνεχίσω;
Ένα έργο που θα ήταν ταυτόχρονα κωμικό, λυρικό και επίκαιρο.
Τον Νίκο Καζαντζάκη.
Ο μονόλογος- κατάθεση ψυχής του Άργου στην τελευταία σκηνή του ομότιτλου έργου.
Ο ακροτελεύτιος διάλογος μεταξύ Σολάνζ και Κλαίρης στις «Δούλες» του Ζαν Ζενέ.
Μάλλον, θα περίμενα τον Γκοντό…